lauantai 30. heinäkuuta 2016

Google ja kuinka löytyä sieltä

Lyhyen yrittäjän elämäni aikana olen tajunnut hyvin vahvasti sen, ettei oppiminen lopu koskaan. Vaikka osaisi työnsä hyvin, saisi rakennettua kotisivutkin kauniisti ja facebook-sivujen tykkääjämäärä on kasvussa, tulee vastaan aina sama ongelma - kuinka ihmiset löytävät sinut oikeasti?

Puskaradio ja ihmisten välinen vuorovaikutus kantavat pitkälle, mutta ne ovat yleensä hyvin paikkakuntakohtaisia. Jos asut Helsingissä, on mahdollinen asiakasmäärä moninkertainen verrattuna pienen paikkakunnan myyntimahdollisuuksiin. Verkkokaupat ovat toki murtaneet tätä muuria jo paljon, mutta koska internet on jokseenkiin ääretön, kuinka juuri itsensä saa sieltä nostettua ylös?

Vastaus on Google. Niin yksinkertaista, mutta silti niin vaikeaa. Nimittäin se kuinka ohjelmoida tätä massiivista hakukonetta itseäsi kohti.

Yrittäjän urani alussa sain valtavan määrän yhteydenottoja yrityksiltä, jotka tarjosivat mainospaikkaa hakukoneissa maksua vastaan. Suurin osa näistä on pelkkää suoranaista kusetusta. Pahimmillaan he kysyvät yhteystietojesi oikeellisuuden ja saatuaan tietoonsa että osoitteesi on sama jonka ilmoitit yrittäjärekisteriin, oletkin jo tehnyt sopimuksen jossa he veloittavat 60 e/kk omasta rekisterinpidostaan. Netti on vastaavia tapauksia väärällään, itse pääsin helpolla ja sain aina peruutettua "tilauksen" ennen kuin he sulkivat yhteyden. Parin kerran jälkeen helpointa olikin vain lyödä luuri korvaan heti kun kuulin sanat "Tarkistaisimme muutaman tiedot." Juu ei kiitos.

Harmillista näissä huijausfirmoissa on se, että ne vievät pohjaa oikeilta hakutulosten näkyvyyspalveluita tarjoavilta yrityksiltä. Esimerkiksi Fonecta taitaa olla yksi tällainen. Aloittavalla yrittäjällä ei yleensä ole varaa maksaa hakukonenäkyvyydestä, hinnat pyörivät kolminumeroisissa summissa.

Lopputulos oli se mikä melkein kaikki yrittäjän elämässä - joudut tekemään sen itse. Henkilökohtaisesti koko Googlen n'kyvyysasioiden opettelu oli itselleni tuskaa, sillä en ole lainkaan tyyppiä joka jaksaisi selventää kuinka jättiläismäinen konserni toimii ja mitä sen serverit laskevat listatessaan tuloksia sivuillaan. Mutta onneksi minulla on juurikin näistä asioista kiinnostunut mies, joka jaksoi paneutua asiaan enemmän kuin itse tein. Lisäksi käyttämäni kotisivupalvelu Finqu tarjoaa erittäin hyvin suunniteltua hakukone-näkyvyyttä.

Tärkein asia Googlen hakunäkyvyydessähän on toisto. Samat tarkkaan mietityt hakusanat täytyy lukea mahdollisimman monessa kohtaa, oli kyseessä sitten itse näkyvä sivu tai sen piilotetut osat. On aivan turhaa yrittää saada näkyvyyttä yleispätevillä sanoilla kuten "verkkokauppa". Montakohan erilaista verkkokauppaa tänä päivänä mahtaa olla? En usko että vasta aloittanut yritys nousee edes top30-listalle tällaisella termillä. Tärkeää on siis olla personoitu. Miettiä miten ihmiset hakisivat sivuasi, minkä kautta he sinne päätyvät. Ja mitä useampi ihminen on päätynyt sivuillesi, sitä korkeammalle se nousee listauksessa.

Toinen tärkeä asia on linkittyminen. Mitä useampi ulkopuolinen sivusto on linkittänyt omaa sivuasi ja nimeäsi, sitä varmemmin Google laskee sivusi olevan suosittu ja tarjoaa sitä taas vähän korkeammalle hakutuloksissa. Eli mitä itse voit tehdä, on linkittää kotisivut, facebook, instagram, blogi ja kaikki mitä sinulla on, keskenään.

Ja mistä tämä idea tuli? Siitä, että Lapinketun oma kotisivu on noussut hakutuloksissa kakkoseksi ja meidät löytää nykyään myös sanalla pelkästään "polttokaiverrus". Kun taas kaksi viikkoa takaperin (ennen tätä google-suuroperaatiotani) kumpikin oli vasta haave. Lapinketun kotisivut olivat viimeisenä tuloksena ykkössivulla (erittäin huono asia) ja polttokaiverruksella sivua ei löytynyt mistään.

Mutta - TATTARAA! Siellä se on! Pienestä voi ihminen ola onnellinen.

P.S. En ota mitään vastuuta ohjeideni oikeellisuudesta, olen saattanut käsittää asian myös ihan väärin ja hakukoneiden löytyminen johtuu jostain ihan muustakin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti